Objem internetové inzerce dosáhl v roce 2020 téměř 40 miliard korun. Oproti roku 2019 jde o 15% nárůst, na kterém se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama (+12 %) a reklama ve vyhledávání (+25 %). Z pohledu způsobu nákupu inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o 8 %. Očekávání na další rok jsou opět optimistická, účastníci průzkumu předpokládají, že online reklama poroste v roce 2021 o 8 %. V celkových reklamních výdajích v rámci všech mediatypů připadá na online reklamu podíl 30,3 %. Údaje pocházejí z výzkumu inzertního výkonu internetové reklamy, který pro SPIR realizuje agentura Median. Údaje za ostatní mediatypy pocházejí od společnosti Nielsen-Admosphere.
Zadavatelé v roce 2020 využili internetovou reklamu v objemu 39,5 miliard korun. Je to o 15 % více než v roce předchozím a potvrzuje to stále rostoucí trend ve využívání online forem inzerce. Pro letošní rok je odhadován 8% růst, což by znamenalo investice celkem 42,5 mld. do internetové inzerce v roce 2021.
Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu (27,0 mld. Kč v ceníkových cenách). Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google Ads a Facebook), RTB formou obchodovaná reklama a nativní reklama. Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 11,3 mld. Kč v reálných cenách. Pro katalogové zápisy a řádkovou inzerci média deklarovala tržby 1,2 mld. Kč v ceníkových cenách.
Z celkové display reklamy tvořila videoreklama 29% podíl (7,7 mld. Kč), meziročně vzrostla o 11 % a pro rok 2021 je u ní odhadován 9% růst. Nativní reklama tvořila 12% podíl (3,11 mld. Kč), meziročně vzrostla o 16 % a pro rok 2021 je u ní odhadován 9% růst.
Podíl mobilní reklamy z celkové display reklamy byl 36 % (10,1 mld. Kč), meziročně vzrostla o 22 % a pro rok 2021 je u ní odhadován 10% růst. V průzkumu jsme letos též dotazovali objem reklamy v sociálních sítích, výsledek potvrzuje expertní odhad ve výši 4,5 mld. Kč.
Programaticky obchodovaná reklama, která se týká prostoru v reklamních obsahových sítích a RTB způsobu prodeje, dohromady tvořila 62% podíl z celé display reklamy (16,9 mld. Kč v ceníkových cenách) rostl programatický nákup display reklamy o 8 %.
Do programatického displeje patří inzertní výkon obsahových sítí (jako např. Seznam Sklik, Google Ads, Facebook, Instagram a další) a také výkon inzerce skrze systémy DSP/SSP.
Dlouhodobý růst je jasně patrný u display reklamy a reklamy ve vyhledávání.U display reklamy rostou všechny její části, nejvíce z ní ale rostla část mobilní display reklamy, což je logický důsledek rostoucí penetrace mobilních zařízení a aktivity jejich uživatelů.
v tis. Kč | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021* (odhad) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Display ** | 7 378 185 | 9 204 844 | 9 967 379 | 10 481 447 | 14 164 675 | 16 400 893 | 20 139 248 | 24 207 282 | 26 998 476 | 28 869 710 |
Search *** | 2 871 428 | 2 901 804 | 3 360 886 | 3 656 319 | 4 663 124 | 5 857 274 | 7 321 593 | 9 005 559 | 11 273 892 | 12 421 574 |
Katalogy a řádková inzerce |
901 784 | 1 200 788 | 1 256 196 | 906 356 | 899 652 | 1 052 715 | 1 124 984 | 1 152 238 | 1 230 314 | 1 226 692 |
CELKEM (bez SMS/MMS) |
11 151 399 | 13 307 435 | 14 584 460 | 15 044 122 | 19 727 451 | 23 310 883 | 28 585 825 | 34 365 080 | 39 502 681 | 42 517 977 |
Display reklama v roce 2020 zaznamenala 12% růst a pro rok 2021 média, agentury a přímí inzerenti odhadují další 7% růst. Reklama ve vyhledávání vloni vzrostla o 25 % a pro letošek je odhadován 10% růst. Katalogy a řádková inzerce zaznamenaly v minulém roce 7% růst a v letošním se odhaduje stagnace.Celkově internetová reklama v roce 2020 vzrostla o 15 % a pro rok 2021 je odhadován 8% růst.
Pro porovnání velikosti inzerce za celé mediatypy byly použity údaje z monitoringu reklamních investic Nielsen Admosphere. Televize s 62,2 mld. Kč si udržuje dominantní postavení na reklamním trhu (podíl 47,6 %). Na online reklamu připadá 30,3% podíl (39,5 mld. Kč). Tisková inzerce dosáhla v loňském roce 17,2 mld. Kč a má 13,2% podíl na reklamních rozpočtech. Reklama v rádiu dosáhla výše 7,3 mld. Kč (5,6% podíl) a reklama mimo domov (OOH) utržila v loňském roce 4,4 mld. Kč (podíl 3,4 %).
Porovnání internetu s ostatními mediatypy i přes veškerou snahu je kvůli nekompatibilitě cen nepřesné. Ceníkové ceny u většiny online reklamních forem neexistují. Pouze necelých 30 % uvedeného výkonu internetu je deklarováno v ceníkových cenách (direct display). Dalších 29 % je v nezměněných reálných net net cenách (search) a teprve u zbytku (programmatic display) je použit dopočet v minimální výši +15 %. Internet jako takový postupně konverguje pouze k reálným cenám. Obzvláště v době covidové se u ostatních mediatypů rozdíl mezi ceníkovými a reálnými cenami zvětšuje, proto takovéto vzájemné porovnání mediatypů je čím dál tím méně vypovídající.
Ceny neobsahují vlastní inzerci (selfpromo).
Od roku 2008, kdy se začal SPIR průzkum online inzertních výkonů, je patrný dlouhodobý trend růstu inzertních výdajů do internetové reklamy, v posledních šesti letech dochází k navyšování investic i do TV reklamy. Ostatní mediatypy vykazují v loňském roce v absolutních hodnotách mírný pokles.
absolutně, v tis. Kč | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TV | 30 118 949 | 27 802 137 | 31 179 208 | 35 494 680 | 42 377 364 | 48 085 155 | 53 073 779 | 57 447 800 | 62 160 679 |
Internet | 11 151 399 | 13 307 435 | 14 584 460 | 15 044 122 | 19 727 451 | 23 310 883 | 28 585 825 | 34 365 080 | 39 502 681 |
Tisk | 17 654 511 | 18 039 126 | 17 899 192 | 17 886 632 | 19 043 319 | 19 518 003 | 19 630 978 | 19 799 707 | 17 213 511 |
Radio | 1 068 142 | 5 844 355 | 6 062 785 | 6 384 325 | 7 047 618 | 7 553 551 | 8 043 804 | 7 934 900 | 7 298 588 |
OOH | 4 001 669 | 4 528 262 | 4 816 865 | 4 888 990 | 5 208 905 | 5 299 758 | 5 260 355 | 5 430 556 | 4 375 054 |
CELKEM | 63 994 670 | 69 521 315 | 74 542 510 | 79 698 749 | 93 404 657 | 103 767 350 | 114 594 741 | 124 974 789 | 130 550 513 |
relativně | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TV | 47,1 % | 40,0 % | 41,8 % | 44,5 % | 45,4 % | 46,4 % | 46,3 % | 46,0 % | 47,6 % |
Internet | 17,4 % | 19,1 % | 19,6 % | 18,9 % | 21,1 % | 22,5 % | 24,9 % | 27,5 % | 30,3 % |
Tisk | 27,6 % | 25,9 % | 24,0 % | 22,4 % | 20,4 % | 18,8 % | 17,1 % | 15,8 % | 13,2 % |
Radio | 1,7 % | 8,4 % | 8,1 % | 8,0 % | 7,5 % | 7,3 % | 7,0 % | 6,3 % | 5,6 % |
OOH | 6,3 % | 6,5 % | 6,5 % | 6,1 % | 5,6 % | 5,1 % | 4,6 % | 4,3 % | 3,4 % |
CELKEM | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % |
Dotazováním a zpracováním výsledků byla v zájmu objektivity a ochrany citlivých údajů pověřena agentura Median. Šetření proběhlo během ledna a února 2021, opíralo se tak o aktuální celoroční uzávěrky jednotlivých subjektů. Výkony všech typů inzerce vznikly na základě deklarovaných výkonů jednotlivých poskytovatelů obsahu, agentur, přímých inzerentů, provozovatelů reklamních sítí a mobilních operátorů.
Více informací o použité terminologii a popis metodiky.
Tisková zpráva - Inzertní odhady SPIR 2020
Ke stažení ve formátu PDF.