V roce 2022 dosáhly výdaje do online reklamy téměř 57 miliard korun, což potvrzuje roli internetu jako nejsilnějšího mediatypu. Jedná se o dosud nejvyšší investice, oproti roku 2021 jde o 18% nárůst, na kterém se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama (+23 %) a reklama ve vyhledávání (+9 %). Z pohledu způsobu obchodování inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o 35 %. Očekávání pro rok 2023 je 7% růst investic do online reklamy. Údaje pocházejí z výzkumu inzertních výkonů internetové reklamy, který pro Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) realizuje agentura Median.
Výkon ostatních mediatypů na trhu je udáván v ceníkových cenách, zatímco objem internetové inzerce je tvořen ceníkovými i čistými cenami. Proto od roku 2021 SPIR výzkum metodicky upravil, přepočítal celkový výkon onlinu na ceníkové ceny, aby bylo možné srovnání s ostatními mediatypy. Výkon online reklamy tvořený součtem ceníkových a čistých cen v loňském roce dosáhl 56,8 mld. Kč. Převedeno do ceníkových cen se jedná o objem 117,7 mld. Kč, což potvrzuje online reklamě pozici nejsilnějšího mediatypu.
„Je pozitivní vidět, že i v době celosvětové ekonomické recese internet jako reklamní kanál prosperuje. Zároveň je to logické, protože online prostředí nabízí nejpřesnější cílení reklamních kampaní, okamžitou možnost jejich optimalizace a přehled o efektivitě vynaložených prostředků v reálném čase”, komentoval výsledky výzkumu Michal Hanák, předseda výkonné rady SPIR.
Výzkum probíhal v lednu a únoru 2023 a zapojili se do něj internetoví provozovatelé, mediální, digitální a specializované agentury, reklamní síť i přímí inzerenti. Metodika výzkumu a její úpravy pro rok 2022 jsou podrobně popsány na webu zde.
Zadavatelé v roce 2022 využili internetovou reklamu v objemu 56,8 miliard korun (součet ceníkových a čistých cen). Jedná se o dosud nejvyšší investice, které představují 18% nárůst oproti předchozímu roku a kopírují kontinuálně rostoucí trend ve využívání online inzerce. Pro rok 2023 je odhadováno zpomalení vývoje na 7% růst, což by znamenalo investice celkem 60,8 mld. Kč do internetové inzerce v roce 2023. V odhadech růstu jsou účastníci výzkumu tradičně konzervativní, letos k opatrnosti v odhadu přispívá navíc i nepříznivá ekonomická situace a dopady inflace.
Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu (40 mld. Kč v kombinovaných cenách). Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google Ads a Facebook), RTB formou obchodovaná reklama a nativní reklama. Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 15,6 mld. Kč v reálných cenách. Pro katalogové zápisy a řádkovou inzerci média deklarovala tržby 1,2 mld. Kč v ceníkových cenách.
Z celkové display reklamy tvořila videoreklama 28% podíl (11 mld. Kč)meziročně vzrostla o 29 % a pro letošní rok je u ní odhadován 13% růst. Nativní reklama tvořila 10% podíl (4 mld. Kč), meziročně vzrostla o 12 % a letos je u ní odhadován 10% růst.
Podíl mobilní display reklamy (reklamy na mobilních zařízeních a reklamy cílené na mobilní zařízení) z celkové display reklamy byl 44 % (17,7 mld. Kč), meziročně vzrostla o 21 % a pro letošní rok je u ní odhadován 11% růst.
Programaticky obchodovaná reklama, která se týká prostoru v reklamních obsahových sítích a RTB způsobu prodeje, dohromady tvořila 71% podíl z celé display reklamy (28,5 mld. Kč) a meziročně vzrostla o 35 %. Odhad pro letošní rok je růst o 11 %.
Do programatického displeje patří inzertní výkon obsahových sítí (jako např. Seznam Sklik, Google Ads, Facebook, Instagram a další) a také výkon inzerce skrze systémy DSP/SSP.
Dlouhodobý růst je jasně patrný u display reklamy a reklamy ve vyhledávání. U display reklamy rostou všechny její části, nejvíce z ní ale rostla videoreklama.
v tis. Kč | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023* (odhad) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Display ** | 9 204 844 | 9 967 379 | 10 481 447 | 14 164 675 | 16 400 893 | 20 139 248 | 24 207 282 | 26 998 476 | 32 577 960 | 39 971 065 | 42 872 221 |
Search *** | 2 901 804 | 3 360 886 | 3 656 319 | 4 663 124 | 5 857 274 | 7 321 593 | 9 005 559 | 11 273 892 | 14 317 843 | 15 606 449 | 16 698 900 |
Katalogy a řádková inzerce |
1 200 788 | 1 256 196 | 906 356 | 899 652 | 1 052 715 | 1 124 984 | 1 152 238 | 1 230 314 | 1 361 078 | 1 232 053 | 1 232 382 |
CELKEM | 13 307 436 | 14 584 461 | 15 044 122 | 19 727 451 | 23 310 883 | 28 585 825 | 34 365 080 | 39 502 681 | 48 256 881 | 56 809 567 | 60 803 503 |
Display reklama v roce 2022 zaznamenala 23% růst a pro rok 2023 je odhadován 7% růst. Reklama ve vyhledávání vloni vzrostla o 9 % a pro letošek je odhadován 7% růst. Katalogy a řádková inzerce zaznamenaly v minulém roce 9% pokles a v letošním se odhaduje stagnace. Celkově internetová reklama v roce 2022 vzrostla o 18 % a pro rok 2023 je odhadován 7% růst.
Odhady růstu jsou pro účastníky výzkumu každoročně konzervativní a zjištěné reálné růsty bývají zpravidla vyšší než jsou opatrná očekávání. Letošní odhad je ale historicky nejnižší, očekává se velké zpomalení tempa růstu.
Velikost hrubých reklamních investic za ostatní mediatypy nejsou za rok 2022 k dispozici, proto nelze za minulý rok udělat přímé porovnání a určit jejich podíly. Pokud vycházíme z historických časových řad, tak internet velkým reklamním prostorem v hrubých cenách větším než 100 mld. Kč za rok 2022 zaujímá nepochybně vedení.
Výzkumem zjištěný výkon internetové reklamy byl do grossových (ceníkových) cen přepočten pomocí inverzních konverzních údajů použitých v celoevropském výzkumu online inzertních výdajů AdEx benchmark od IAB Europe, kam SPIR dodává data za ČR. Celkové číslo výkonu digitálu v ceníkových cenách je složené ze dvou dílčích hodnot. První složkou jsou reklamní formy, které jsou ve výzkumu přirozeně v ceníkových (gross, retecard) cenách, tj. direct display a katalogy a řádková inzerce. Druhou složkou jsou reklamní formy programmatic display a search, které jsou ve výzkumu přirozeně v čistých (reálných, net net) cenách. Tato druhá složka je přepočtena na ceníkové ceny příslušným inverzním koeficientem použitým ve výzkumu Adex od IAB Europe pro převod ceníkových cen naopak na čisté ceny. Více podrobností v metodice.
absolutně, v tis. Kč | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Internet | 18 608 298 | 20 898 202 | 23 190 986 | 34 047 039 | 41 230 214 | 54 202 239 | 67 417 293 | 77 633 036 | 96 635 290 | 117 744 566 |
TV | 27 802 137 | 31 179 208 | 35 494 680 | 42 377 364 | 48 085 155 | 53 073 779 | 57 447 800 | 62 160 679 | 64 366 924 | N/A |
Tisk | 18 039 126 | 17 899 192 | 17 886 632 | 18 749 540 | 19 518 003 | 19 630 978 | 19 799 707 | 17 202 426 | 19 027 930 | N/A |
Radio | 5 844 355 | 6 062 785 | 6 384 325 | 7 047 795 | 7 553 551 | 8 043 804 | 7 934 900 | 7 298 313 | 8 129 929 | N/A |
OOH | 4 528 262 | 4 816 865 | 4 888 990 | 5 124 092 | 5 299 758 | 5 260 355 | 5 430 556 | 4 383 244 | 4 458 219 | N/A |
CELKEM | 74 822 178 | 80 856 252 | 87 845 613 | 107 345 830 | 121 686 681 | 140 211 155 | 158 030 256 | 168 677 698 | 192 618 292 | N/A |
relativně | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Internet | 24,9 % | 25,8 % | 26,4 % | 31,7 % | 33,9 % | 38,7 % | 42,7 % | 46,0 % | 50,2 % | N/A |
TV | 37,2 % | 38,6 % | 40,4 % | 39,5 % | 39,5 % | 37,9 % | 36,4 % | 36,9 % | 33,4 % | N/A |
Tisk | 24,1 % | 22,1 % | 20,4 % | 17,5 % | 16,0 % | 14,0 % | 12,5 % | 10,2 % | 9,9 % | N/A |
Radio | 7,8 % | 7,5 % | 7,3 % | 6,6 % | 6,2 % | 5,7 % | 5,0 % | 4,3 % | 4,2 % | N/A |
OOH | 6,1 % | 6,0 % | 5,6 % | 4,8 % | 4,4 % | 3,8 % | 3,4 % | 2,6 % | 2,3 % | N/A |
CELKEM | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % |
Dotazováním a zpracováním výsledků byla v zájmu objektivity a ochrany citlivých údajů pověřena agentura Median. Šetření proběhlo během ledna a února 2023, opíralo se tak o aktuální celoroční uzávěrky jednotlivých subjektů. Výkony všech typů inzerce vznikly na základě deklarovaných výkonů jednotlivých poskytovatelů obsahu, agentur, přímých inzerentů, provozovatelů reklamních sítí a mobilních operátorů.
Více informací o použité terminologii a popis metodiky.
Tisková zpráva - Inzertní odhady SPIR 2022
Ke stažení ve formátu PDF.