Objem internetové inzerce dosáhl v roce 2018 více než 28 miliard korun. Oproti roku 2017 jde o 23% nárůst, na kterém se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama (+23 %) a reklama ve vyhledávání (+25 %). Z pohledu způsobu nákupu inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o 54 %. Očekávání na další rok jsou opět optimistická, účastníci průzkumu předpokládají, že online reklama poroste v roce 2019 o 14 %. V celkových reklamních výdajích v rámci všech mediatypů připadá na online reklamu čtvrtinový podíl (25 %). Údaje pocházejí z výzkumu inzertního výkonu internetové reklamy, který pro SPIR realizuje agentura Median.
Zadavatelé v roce 2018 využili internetovou reklamu v objemu 28,6 miliard korun. Je to o 23 % více než v roce předchozím a potvrzuje to stále rostoucí trend ve využívání online forem inzerce. Pro letošní rok je odhadován 14% růst, což by znamenalo investice celkem 32,5 mld. do internetové inzerce v roce 2019.
Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu (20,1 mld. Kč v ceníkových cenách). Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google AdWords a Facebook), RTB formou obchodovaná reklama a nativní reklama. Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 7,3 mld. Kč v reálných cenách. Pro katalogové zápisy a řádkovou inzerci média deklarovala tržby 1,1 mld. Kč v ceníkových cenách. Za SMS a MMS kampaně, které nezapočítáváme do internetové inzerce, zadavatelé reklamy zaplatili 98 mil. Kč v ceníkových cenách.
Z celkové display reklamy tvořila videoreklama 25% podíl (5,09 mld. Kč), meziročně vzrostla o 43 % a pro rok 2019 je u ní odhadován 15% růst. Nativní reklama tvořila 3% podíl (622 mil. Kč), meziročně vzrostla téměř dvojnásobně (+97 %) a pro rok 2019 je u ní odhadován 18% růst.
Podíl mobilní reklamy z celkové display reklamy byl 30 % (5,95 mld. Kč), meziročně vzrostla o 107 % a pro rok 2019 je u ní odhadován 20% růst. Ambicí průzkumu je zjistit podíl reklamy zobrazené na mobilních zařízeních, nikoliv jen prodané jako mobilní. Bohužel mnoho deklarujících subjektů nedokáže ze svých systémů určit podíl podle skutečného zobrazení na mobilních zařízeních, ale jen podle prodeje jako mobilní. Lze tedy předpokládat, že skutečný podíl reklamy zobrazené na mobilních zařízeních by byl ještě vyšší.
Programaticky obchodovaná reklama, která se týká prostoru v reklamních obsahových sítích a RTB způsobu prodeje, dohromady tvořila 62% podíl z celé display reklamy (12,47 mld. Kč v ceníkových cenách) a meziročně vrostla o 54 %. Na obsahové sítě z display reklamy připadl 55% podíl (11,03 mld. Kč v ceníkových cenách, meziročně +56 %) a na RTB způsobem obchodovanou reklamu 7% podíl (1,43 mld. Kč v ceníkových cenách, meziročně +41 %). Z průzkumu vyplývá i rozdělení programaticky obchodované reklamy RTB způsobem na open deal (1,00 mld. Kč) a private deal (430 mil. Kč).
Z programaticky obchodované display reklamy, která v roce 2018 dosáhla objemu 10,84 mld. Kč v reálných cenách, měly největší podíl (89 %) reklamní obsahové sítě (9,59 mld. Kč v reálných cenách). RTB způsob prodeje reklamy měl 11% podíl s celkovým objemem 1,25 mld. Kč v reálných cenách.
Dlouhodobý růst je jasně patrný u display reklamy a reklamy ve vyhledávání.U display reklamy růst táhne zejména programaticky obchodovaný inzertní prostor – reklamní obsahové sítě a RTB způsob prodeje.
v tis. Kč | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019* (odhad) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Display ** | 5 137 305 | 6 148 289 | 7 378 185 | 9 204 844 | 9 967 379 | 10 481 447 | 14 164 675 | 16 400 893 | 20 139 248 | 22 829 717 |
Search *** | 1 593 704 | 1 871 320 | 2 871 428 | 2 901 804 | 3 360 886 | 3 656 319 | 4 663 124 | 5 857 274 | 7 321 593 | 8 563 335 |
Katalogy a řádková inzerce |
985 445 | 919 806 | 901 784 | 1 200 788 | 1 256 196 | 906 356 | 899 652 | 1 052 715 | 1 124 984 | 1 150 698 |
SMS/MMS | 114 027 | 99 537 | 93 264 | 107 870 | 135 947 | 113 935 | 104 150 | 98 000 | 100 940 | |
CELKEM (bez SMS/MMS) |
7 716 454 | 8 900 469 | 11 151 399 | 13 307 435 | 14 584 460 | 15 044 122 | 19 727 451 | 23 310 883 | 28 585 825 | 32 543 750 |
Display reklama v roce 2018 zaznamenala 23% růst a pro rok 2019 média, agentury a přímí inzerenti odhadují další 13% růst. Reklama ve vyhledávání vloni vzrostla o 25 % a pro letošek je odhadován 17% růst. Katalogy a řádková inzerce zaznamenaly v minulém roce 7% růst a v letošním se odhaduje 2% růst. Celkově internetová reklama v roce 2018 vzrostla o 23 % a pro rok 2019 je odhadován 14% růst.
Pro porovnání velikosti inzerce za celé mediatypy byly použity údaje z monitoringu reklamních investic Nielsen Admosphere. Televize s 53,1 mld. Kč si udržuje dominantní postavení na reklamním trhu (podíl 46,3 %). Na online reklamu připadá 25% podíl (28,6 mld. Kč). Tisková inzerce dosáhla v loňském roce 19,6 mld. Kč a má 17,1% podíl na reklamních rozpočtech. Reklama v rádiu dosáhla výše 8,0 mld. Kč (7,0% podíl) a reklama mimo domov (OOH) utržila v loňském roce 5,2 mld. Kč (podíl 4,6 %).
Ceny neobsahují vlastní inzerci (selfpromo).
Od roku 2008, kdy se začal SPIR průzkum online inzertních výkonů, je patrný dlouhodobý trend růstu inzertních výdajů do internetové reklamy, v posledních čtyřech letech dochází i k navyšování investic i do TV reklamy. Ostatní mediatypy vykazují v absolutních hodnotách nepatrný růst nebo stagnaci.
absolutně, v tis. Kč | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TV | 25 587 562 | 29 162 723 | 30 118 949 | 27 802 137 | 31 179 208 | 35 494 680 | 42 377 364 | 48 085 155 | 53 059 284 |
Internet | 7 716 454 | 8 900 469 | 11 151 399 | 13 307 435 | 14 584 460 | 15 044 122 | 19 727 451 | 23 310 883 | 28 585 825 |
Tisk | 21 553 641 | 19 500 741 | 17 654 511 | 18 039 126 | 17 899 192 | 17 886 632 | 19 043 319 | 19 518 003 | 19 640 890 |
Radio | 1 284 310 | 1 122 994 | 1 068 142 | 5 844 355 | 6 062 785 | 6 384 325 | 7 047 618 | 7 553 551 | 8 019 307 |
OOH | 3 285 289 | 3 676 360 | 4 001 669 | 4 528 262 | 4 816 865 | 4 888 990 | 5 208 905 | 5 299 758 | 5 223 669 |
CELKEM | 59 427 256 | 62 363 287 | 63 994 670 | 69 521 315 | 74 542 510 | 79 698 749 | 93 404 657 | 103 767 350 | 114 528 975 |
relativně | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TV | 43,1 % | 46,8 % | 47,1 % | 40,0 % | 41,8 % | 44,5 % | 45,4 % | 46,4 % | 46,3 % |
Internet | 13,0 % | 14,3 % | 17,4 % | 19,1 % | 19,6 % | 18,9 % | 21,1 % | 22,5 % | 25,0 % |
Tisk | 36,3 % | 31,3 % | 27,6 % | 25,9 % | 24,0 % | 22,4 % | 20,4 % | 18,8 % | 17,1 % |
Radio | 2,2 % | 1,8 % | 1,7 % | 8,4 % | 8,1 % | 8,0 % | 7,5 % | 7,3 % | 7,0 % |
OOH | 5,5 % | 5,9 % | 6,3 % | 6,5 % | 6,5 % | 6,1 % | 5,6 % | 5,1 % | 4,6 % |
CELKEM | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % |
Dotazováním a zpracováním výsledků byla v zájmu objektivity a ochrany citlivých údajů pověřena agentura Median. Šetření proběhlo během ledna a února 2019, opíralo se tak o aktuální celoroční uzávěrky jednotlivých subjektů. Výkony všech typů inzerce vznikly na základě deklarovaných výkonů jednotlivých poskytovatelů obsahu, agentur, přímých inzerentů, provozovatelů reklamních sítí a mobilních operátorů.
Více informací o použité terminologii a popis metodiky.
Tisková zpráva - Inzertní odhady SPIR 2018
Ke stažení ve formátu PDF.