Objem internetové inzerce dosáhl v roce 2017 více než 23 miliard korun. Oproti roku 2016 jde o 18% nárůst, na kterém se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama a reklama ve vyhledávání. Nejvyšší relativní růst zaznamenala reklama ve vyhledávání (+26 %), katalogy a řádková inzerce narostly o 17 % a display reklama o 16 %. Z pohledu způsobu nákupu inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o 20 % a z něj připadl nejvyšší, 68% růst na nákup v aukcích v reálném čase (RTB). Očekávání na další rok jsou opět optimistická, účastníci průzkumu předpokládají, že online reklama poroste v roce 2018 o 13 % na 26,4 mld. Kč. V celkových reklamních výdajích v rámci všech mediatypů připadá na online reklamu více než pětinový podíl (22,5 %). Údaje pocházejí z výzkumu inzertního výkonu internetové reklamy, který pro SPIR realizuje agentura MEDIAN.
Zadavatelé v roce 2017 využili internetovou reklamu v objemu 23,3 miliard korun. Je to o 18 % více než v roce předchozím a potvrzuje to stále rostoucí trend ve využívání online forem inzerce. Pro letošní rok je odhadován 13% růst, což by znamenalo investice celkem 26,4 mld. do internetové inzerce v roce 2018.
Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu (16,4 mld. Kč v ceníkových cenách). Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google AdWords a Facebook), RTB formou obchodovaná reklama a nativní reklama. Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 5,9 mld. Kč v reálných cenách. Pro katalogové zápisy a řádkovou inzerci média deklarovala tržby 1,1 mld. Kč v ceníkových cenách. Za SMS a MMS kampaně, které nezapočítáváme do internetové inzerce, zadavatelé reklamy zaplatili 104 mil. Kč v ceníkových cenách.
Z celkové display reklamy tvořila videoreklama 22% podíl (3,56 mld. Kč), meziročně vzrostla o 30 % a pro rok 2018 je u ní odhadován 16% růst. Nativní reklama tvořila 2% podíl (315 mil. Kč), meziročně vzrostla téměř čtyřnásobně (+293 %) a pro rok 2018 je u ní odhadován 24% růst.
Podíl mobilní reklamy z celkové display reklamy byl 17 % (2,87 mld. Kč), meziročně vzrostla o 64 % a pro rok 2018 je u ní odhadován 19% růst. Ambicí průzkumu je zjistit podíl reklamy zobrazené na mobilních zařízeních, nikoliv jen prodané jako mobilní. Bohužel mnoho deklarujících subjektů nedokáže ze svých systémů určit podíl podle skutečného zobrazení na mobilních zařízeních, ale jen podle prodeje jako mobilní. Lze tedy předpokládat, že skutečný podíl reklamy zobrazené na mobilních zařízeních by byl ještě vyšší.
Programaticky obchodovaná reklama, která se týká prostoru v reklamních obsahových sítích a RTB způsobu prodeje, dohromady tvořila 49% podíl z celé display reklamy (8,08 mld. Kč v ceníkových cenách) a meziročně vrostla o 20 %. Na obsahové sítě z display reklamy připadl 43% podíl (7,06 mld. Kč v ceníkových cenách, meziročně +15 %) a na RTB způsobem obchodovanou reklamu 6% podíl (1,02 mld. Kč v ceníkových cenách, meziročně +68 %). Z průzkumu vyplývá i rozdělení programaticky obchodované reklamy RTB způsobem na open deal (703 mil. Kč) a private deal (316 mil. Kč).
Z programaticky obchodované display reklamy, která v roce 2017 dosáhla objemu 7,02 mld. Kč v reálných cenách, měly největší podíl (87 %) reklamní obsahové sítě (6,14 mld. Kč v reálných cenách). RTB způsob prodeje reklamy měl 13% podíl s celkovým objemem 886 mil. Kč v reálných cenách.
Dlouhodobý růst je jasně patrný u display reklamy a reklamy ve vyhledávání.U display reklamy růst táhne zejména programaticky obchodovaný inzertní prostor – reklamní obsahové sítě a RTB způsob prodeje.
v tis. Kč | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018* (odhad) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Display ** | 4 475 693 | 5 137 305 | 6 148 289 | 7 378 185 | 9 204 844 | 9 967 379 | 10 481 447 | 14 164 675 | 16 400 893 | 18 725 775 |
Search *** | 1 141 194 | 1 593 704 | 1 871 320 | 2 871 428 | 2 901 804 | 3 360 886 | 3 656 319 | 4 663 124 | 5 857 274 | 6 536 718 |
Katalogy a řádková inzerce |
786 111 | 985 445 | 919 806 | 901 784 | 1 200 788 | 1 256 196 | 906 356 | 899 652 | 1 052 715 | 1 123 463 |
SMS/MMS | 114 027 | 99 537 | 93 264 | 107 870 | 135 947 | 113 935 | 104 150 | 110 399 | ||
CELKEM (bez SMS/MMS) |
6 402 998 | 7 716 454 | 8 900 469 | 11 151 399 | 13 307 435 | 14 584 460 | 15 044 122 | 19 727 451 | 23 310 883 | 26 385 956 |
Display reklama v roce 2017 zaznamenala 16% růst a pro rok 2018 média, agentury a přímí inzerenti odhadují další 14% růst. Reklama ve vyhledávání vloni vzrostla o 26 % a pro letošek je odhadován 12% růst. Katalogy a řádková inzerce zaznamenaly v minulém roce 17% růst a v letošním se odhaduje 7% růst. Celkově internetová reklama v roce 2017 vzrostla o 18 % a pro rok 2018 je odhadován 13% růst.
Pro porovnání velikosti inzerce za celé mediatypy byly použity údaje z monitoringu reklamních investic Nielsen Admosphere. Televize s 48,1 mld. Kč si udržuje dominantní postavení na reklamním trhu (podíl 46,4 %). Na online reklamu připadá 22,5% podíl (23,3 mld. Kč). Tisková inzerce dosáhla v loňském roce 19,3 mld. Kč a má 18,6% podíl na reklamních rozpočtech. Reklama v rádiu dosáhla výše 7,6 mld. Kč (7,3% podíl) a reklama mimo domov (OOH) utržila v loňském roce 5,3 mld. Kč (podíl 5,1 %).
Ceny neobsahují vlastní inzerci (selfpromo).
Od roku 2008, kdy se začal SPIR průzkum online inzertních výkonů, je patrný dlouhodobý trend růstu inzertních výdajů do internetové reklamy, v posledních čtyřech letech dochází i k navyšování investic i do TV reklamy. Ostatní mediatypy vykazují v absolutních hodnotách nepatrný růst nebo stagnaci.
absolutně, v tis. Kč | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TV | 28 369 155 | 25 587 562 | 29 162 723 | 30 118 949 | 27 802 137 | 31 179 208 | 35 494 680 | 42 377 364 | 48 077 041 |
Internet | 6 402 998 | 7 716 454 | 8 900 469 | 11 151 399 | 13 307 435 | 14 584 460 | 15 044 122 | 19 727 451 | 23 310 883 |
Tisk | 17 911 403 | 21 553 641 | 19 500 741 | 17 654 511 | 18 039 126 | 17 899 192 | 17 886 632 | 19 043 319 | 19 287 741 |
Radio | 3 932 158 | 1 284 310 | 1 122 994 | 1 068 142 | 5 844 355 | 6 062 785 | 6 384 325 | 7 047 618 | 7 551 820 |
OOH | 3 547 993 | 3 285 289 | 3 676 360 | 4 001 669 | 4 528 262 | 4 816 865 | 4 888 990 | 5 208 905 | 5 299 761 |
CELKEM | 60 163 707 | 59 427 256 | 62 363 287 | 63 994 670 | 69 521 315 | 74 542 510 | 79 698 749 | 93 404 657 | 103 527 245 Kč |
relativně | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TV | 47,2 % | 43,1 % | 46,8 % | 47,1 % | 40,0 % | 41,8 % | 44,5 % | 45,4 % | 46,4 % |
Internet | 10,6 % | 13,0 % | 14,3 % | 17,4 % | 19,1 % | 19,6 % | 18,9 % | 21,1 % | 22,5 % |
Tisk | 29,8 % | 36,3 % | 31,3 % | 27,6 % | 25,9 % | 24,0 % | 22,4 % | 20,4 % | 18,6 % |
Radio | 6,5 % | 2,2 % | 1,8 % | 1,7 % | 8,4 % | 8,1 % | 8,0 % | 7,5 % | 7,3 % |
OOH | 5,9 % | 5,5 % | 5,9 % | 6,3 % | 6,5 % | 6,5 % | 6,1 % | 5,6 % | 5,1 % |
CELKEM | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % |
Dotazováním a zpracováním výsledků byla v zájmu objektivity a ochrany citlivých údajů pověřena agentura Median. Šetření proběhlo během ledna a února 2018, opíralo se tak o aktuální celoroční uzávěrky jednotlivých subjektů. Výkony všech typů inzerce vznikly na základě deklarovaných výkonů jednotlivých poskytovatelů obsahu, agentur, přímých inzerentů, provozovatelů reklamních sítí a mobilních operátorů.
Více informací o použité terminologii a popis metodiky.
Tisková zpráva - Inzertní odhady SPIR 2017
Ke stažení ve formátu PDF.