Objem internetové inzerce dosáhl v loňském roce téměř 20 miliard korun. Oproti roku 2015 jde o významný nárůst, který je způsoben především zvýšenými investicemi do reklamy ve vyhledávání, v obsahových sítích a RTB. Očekávání na další rok jsou opět optimistická, účastníci výzkumu předpokládají, že online reklama poroste v příštím roce o 14 % na 22,4 mld. Kč. V celkových reklamních výdajích připadá na online reklamu více než pětinový podíl (21 %). Údaje pocházejí z výzkumu inzertního výkonu internetové reklamy, který pro SPIR realizuje agentura MEDIAN.
Zadavatelé v roce 2016 využili internetovou reklamu v objemu 19,7 miliard korun. Je to o 31 % více než v roce předchozím a potvrzuje se nadále rostoucí trend ve využívání online forem inzerce. Nárůst je částečně způsoben metodickou změnou dopočtu reálných cen na ceníkové u části display reklamy (více o důvodech v metodice). Bez tohoto dopočtu by meziroční růst 2016/2015 byl 25 %. Pro letošní rok je odhadován 14% růst, což znamená celkem 22,4 mld. do internetové inzerce.
* odhad; součty nezahrnují SMS, MMSNejvětší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu (14,2 mld. Kč). Letos poprvé je použitá nová struktura výsledků, proti minulým ročníkům průzkumu je do display reklamy započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google AdWords a Facebook), RTB reklama a nativní reklama. Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 4,7 mld. Kč v reálných cenách. Do katalogů a řádkové inzerce média deklarovala tržby 900 mil. Kč v ceníkových cenách. Za SMS a MMS kampaně, které nezapočítáváme do internetové inzerce, zadavatelé reklamy zaplatili 114 mil. Kč v ceníkových cenách.
Letos poprvé je možné mnohem přesněji určit výkon videoreklamy. Z celkové display reklamy tvořila videoreklama 19% podíl (2,75 mld. Kč). Nativní reklama tvořila necelý 1% podíl (80 mil. Kč).
Letos šlo poprvé určit podíl mobilní reklamy nejen ze standardní display reklamy, kterou deklarují média, ale i z reklamních obsahových sítí a RTB způsobem obchodované. Podíl mobilní reklamy z celkové display reklamy byl 12 % (1,75 mld. Kč). Ambicí průzkumu bylo zjistit podíl reklamy zobrazené na mobilních zařízeních, nikoliv jen prodané jako mobilní. Bohužel mnoho deklarujících subjektů nedokáže ze svých systémů určit podíl podle skutečného zobrazení na mobilních zařízeních, ale jen podle prodeje jako mobilní. Lze tedy předpokládat, že skutečný podíl reklamy zobrazené na mobilních zařízeních by byl ještě vyšší.
Letos poprvé přinášíme pohledy na způsob nákupu display reklamy. Programmaticky obchodovaná reklama, která se týká prostoru v reklamních obsahových sítích a RTB způsobu prodeje, dohromady tvořily 47% podíl (6,72 mld. Kč v ceníkových cenách). Reklamní obsahové sítě tvořily 43% podíl (6,11 mld. Kč v ceníkových cenách) a RTB způsobem obchodovaná reklama tvořila 4% podíl (605 mil. Kč v ceníkových cenách). Z průzkumu vyplývá i rozdělení programaticky obchodované reklamany RTB způsobem na open deal (424 mil. Kč) a private deal (181 mil. Kč).
Z programaticky obchodované display reklamy, která v roce 2016 dosáhla objemu 5,84 mld. Kč v reálných cenách, měly největší podíl (91 %) reklamní obsahové sítě (5,31 mld. Kč v reálných cenách). RTB typ prodeje reklamy měl 9% podíl s celkovým objemem 526 mil. Kč v reálných cenách.
Protože jsou letos výsledky poprvé jinak strukturovány, bylo nutné výsledky minulých ročníků průzkumu přepočítat do porovnatelné struktury, aby bylo možné sledovat vývoj jednotlivých forem v delší časové řadě. Dlouhodobý růst je jasně patrný u display reklamy a reklamy ve vyhledávání. U display reklamy je růst způsoben zejména díky programaticky obchodovanému inzertnímu prostoru – reklamním obsahovým sítím a RTB typu prodeje – které byly navíc dopočteny z reálných cen na ceníkové ve výši +15 % (více o důvodech v metodice).
* odhadv tis. Kč | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017* (odhad) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Display ** | 3 269 467 | 4 475 693 | 5 137 305 | 6 148 289 | 7 378 185 | 9 204 844 | 9 967 379 | 10 481 447 | 14 164 675 | 15 911 152 |
Search *** | 1 026 786 | 1 141 194 | 1 593 704 | 1 871 320 | 2 871 428 | 2 901 804 | 3 360 886 | 3 656 319 | 4 663 124 | 5 579 895 |
Katalogy a řádková inzerce |
748 027 | 786 111 | 985 445 | 919 806 | 901 784 | 1 200 788 | 1 256 196 | 906 356 | 899 652 | 926 736 |
SMS/MMS | 114 027 | 99 537 | 93 264 | 107 870 | 135 947 | 113 935 | 120 771 | |||
CELKEM ** (bez SMS/MMS) |
5 044 280 | 6 402 998 | 7 716 454 | 8 900 469 | 11 151 399 | 13 307 435 | 14 584 460 | 15 044 122 | 19 727 451 | 22 417 783 |
V letošním roce média, agentury a přímí inzerenti odhadují pro display reklamu 12% růst, pro reklamu ve vyhledávání +20 %. Katalogy a řádková inzerce dlouhodobě stagnuje a neočekává se významná změna. Celkově je pro internetovou reklamu odhadován 14% růst.
- kladné % hodnoty znamenají růstPro porovnání velikosti inzerce v celých mediatypech byly použity údaje z monitoringu reklamních investic Nielsen Admosphere. Televize s 42,4 mld. Kč si udržuje dominantní postavení na reklamním trhu (45 %). Na online reklamu připadá 21% podíl (19,7 mld. Kč). Tisková inzerce dosáhla v loňském roce 19 mld. Kč a má 20% podíl na reklamních rozpočtech. Reklama v rádiu dosáhla výše 7,0 mld. Kč (8% podíl) a reklama mimo domov (OOH) utržila v loňském roce 5,2 mld. Kč (6 %).
Ceny neobsahují vlastní inzerci (selfpromo).
Od roku 2008, kdy se začal SPIR průzkum online inzertních výkonů, je patrný dlouhodobý trend růstu inzertních výdajů do internetové reklamy, v posledních 4 letech dochází i k navyšování investic i do TV reklamy. Tisková a OOH reklama stagnuje
absolutně, v tis. Kč | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TV | 26 687 270 | 28 369 155 | 25 587 562 | 29 162 723 | 30 118 949 | 27 802 137 | 31 179 208 | 35 494 680 | 42 377 364 |
Internet | 50 44 280 | 64 02 998 | 77 16 454 | 89 00 469 | 11 151 399 | 13 307 435 | 14 584 460 | 15 044 122 | 19 727 451 |
Tisk | 19 955 363 | 17 911 403 | 21 553 641 | 19 500 741 | 17 654 511 | 18 039 126 | 17 899 192 | 17 886 632 | 19 043 319 |
Radio | 3 313 459 | 3 932 158 | 1 284 310 | 1 122 994 | 1 068 142 | 5 844 355 | 6 062 785 | 6 384 325 | 7 047 618 |
OOH | 3 842 828 | 3 547 993 | 3 285 289 | 3 676 360 | 4 001 669 | 4 528 262 | 4 816 865 | 4 888 990 | 5 208 905 |
CELKEM | 58 843 200 | 60 163 707 | 59 427 256 | 62 363 287 | 63 994 670 | 69 521 315 | 74 542 510 | 79 698 749 | 93 404 657 |
relativně | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TV | 45,4 % | 47,2 % | 43,1 % | 46,8 % | 47,1 % | 40,0 % | 41,8 % | 44,5 % | 45,4 % |
Internet | 8,6 % | 10,6 % | 13,0 % | 14,3 % | 17,4 % | 19,1 % | 19,6 % | 18,9 % | 21,1 % |
Tisk | 33,9 % | 29,8 % | 36,3 % | 31,3 % | 27,6 % | 25,9 % | 24,0 % | 22,4 % | 20,4 % |
Radio | 5,6 % | 6,5 % | 2,2 % | 1,8 % | 1,7 % | 8,4 % | 8,1 % | 8,0 % | 7,5 % |
OOH | 6,5 % | 5,9 % | 5,5 % | 5,9 % | 6,3 % | 6,5 % | 6,5 % | 6,1 % | 5,6 % |
CELKEM | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % |
Dotazováním a zpracováním výsledků byla v zájmu objektivity a ochrany citlivých údajů pověřena agentura Median. Šetření proběhlo během ledna a února 2017, opíralo se tak o aktuální celoroční uzávěrky jednotlivých subjektů. Výkony všech typů inzerce vznikly na základě deklarovaných výkonů jednotlivých poskytovatelů obsahu, agentur, přímých inzerentů, provozovatelů reklamních sítí a mobilních operátorů.
Více informací o použité terminologii a popis metodiky.
Tisková zpráva - Inzertní odhady SPIR 2016
Ke stažení ve formátu PDF.