Objem internetové inzerce dosáhl v loňském roce 15 miliard korun. Oproti roku 2014 jde o 3% nárůst, který je způsoben především zvýšenými investicemi do reklamy ve vyhledávání a obsahových sítích, videoreklamy, RTB a mobilní display reklamy. Očekávání na další rok jsou opět optimistická, účastníci výzkumu předpokládají, že online reklama poroste v příštím roce o 11 % na 16,7 mld. Kč. V celkových reklamních výdajích připadá na online reklamu téměř pětinový podíl. Údaje pocházejí z výzkumu inzertního výkonu internetové reklamy, který pro SPIR realizuje agentura ppm factum.
Zadavatelé v roce 2015 využili internetovou reklamu v objemu 15 miliard korun. Je to o 3,2 % (460 mil. Kč) více než v roce předchozím a potvrzuje se nadále rostoucí trend ve využívání online forem inzerce. Pro letošní rok je odhadován 11% růst, což znamená celkem 16,7 mld. do internetové inzerce. * odhad
Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu (6,65 mld. Kč) a na reklamní sítě (5,85 mld. Kč) zahrnující reklamu ve vyhledávání (3,66 mld. Kč) a v obsahových sítích (2,19 mld. Kč). Ve srovnání s loňským objemem se u displeje jedná o 6% pokles, naopak u reklamních sítí (zahrnující sítě Sklik, AdWords, Facebook a eTarget) se jedná o 18% nárůst. Více než miliarda korun (1,09 mld. Kč) připadá na video (in-stream) reklamu, která si meziročně polepšila o 20 %. * reálné ceny (net net) ostatní v ceníkových cenách (gross)
Stále více peněz zadavatelé směřují do video a mobilní reklamy na internetu. V posledních 3 letech (od roku 2012) vzrostl výkon videoreklamy dvojnásobně na 1,09 mld. Kč a mobilní display reklama 2,5 násobně na 189 mil. Kč. Do PR článků a inzerce v obsahu šlo 161 mil Kč z inzertních rozpočtů. Objem mobilní reklamy pochází od zúčastněných médií a vypovídá o velikosti display inzerce na stránkách navštěvovaných z mobilních zařízení a v mobilních aplikacích. Reklama cílená na mobilní zařízení (mobily a tablety) ve vyhledávání a v obsahových sítích je zahrnuta v kategorii Search a v kategorii Obsahové sítě a podle oslovených agentur dosahuje 20% podílu z této kategorie. Reklama prodaná modelem RTB zaznamenala nejvyšší nárůst. Údaj 198 mil. Kč v reálných cenách pro loňský rok vychází z deklarací médií, tedy strany nabídky reklamního prostoru. Kromě toho byla tradičně dotazována i inzerce v SMS a MMS zprávách v operátorských sítích, která dosáhla v loňském roce 136 mil. Kč.
* odhad
** reálné ceny (net net) ostatní v ceníkových cenách (gross)
Ze všech sledovaných forem zaznamenal nejvyšší, více než dvojnásobný, růst objemu reklamy prodané modelem RTB. Rozvíjejí se také mobilní formy reklamy (24% nárůst) a videoreklama (20%). Inzerce ve vyhledávání meziročně vzrostla o 9 % na 3,66 mld. Kč, reklama v obsahových sítích vzrostla o 39 % na 2,19 mld. Kč. Dohromady reklamní sítě (search a obsahové sítě) meziročně vzrostly o 18 % na celkových 5,85 mld. Kč v reálných cenách a pro letošní rok se odhaduje 16% růst.
* odhad
kladné % hodnoty znamenají růst
Pro porovnání velikosti inzerce v celých mediatypech byly použity údaje z monitoringu reklamních investic Nielsen Admosphere. Televize s 35,5 mld. Kč si udržuje dominantní postavení na reklamním trhu (45 %). Tisková inzerce dosáhla v loňském roce 17,9 mld. Kč a má 23% podíl na reklamních rozpočtech. Na online reklamu připadá 19% podíl (15 mld. Kč). Reklama v rádiu dosáhla výše 6,4 mld. Kč (8% podíl) a reklama mimo domov (OOH) utržila v loňském roce 4,8 mld. Kč (6 %). * ceny bez vlastní inzerce (selfpromo)
Od roku 2008, kdy se začal SPIR průzkum inzertních výkonů, je patrný dlouhodobý trend růstu inzertních výdajů do internetové reklamy, v posledních 3 letech dochází i k navyšování investic i do TV reklamy. Tisková a OOH reklama stagnuje. Výkony mediatypů jsou uváděny v ceníkových cenách a neobsahují vlastní inzerci (selfpromo).
* ceny bez vlastní inzerce (selfpromo)
Radio v letech 2010 - 2012 neobsahuje regionální prodeje
Dotazováním a zpracováním výsledků byla v zájmu objektivity a ochrany citlivých údajů pověřena agentura ppm factum. Šetření proběhlo během ledna a února 2016, opíralo se tak o aktuální celoroční uzávěrky jednotlivých subjektů. Výkony všech typů inzerce vznikly na základě deklarovaných výkonů jednotlivých poskytovatelů obsahu, agentur, provozovatelů reklamních sítí a mobilních operátorů.
Více informací o použité terminologii a popis metodiky.
Tisková zpráva - Inzertní odhady SPIR 2015
Ke stažení ve formátu PDF.