Objem internetové inzerce dosáhl v roce 2019 více než 34 miliard korun. Oproti roku 2018 jde o 20% nárůst, na kterém se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama (+20 %) a reklama ve vyhledávání (+23 %). Z pohledu způsobu nákupu inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o 25 %. Očekávání na další rok jsou opět optimistická, účastníci průzkumu předpokládají, že online reklama poroste v roce 2020 o 11 %. V celkových reklamních výdajích v rámci všech mediatypů připadá na online reklamu podíl 27,5 %. Údaje pocházejí z výzkumu inzertního výkonu internetové reklamy, který pro SPIR realizuje agentura Median. Údaje za ostatní mediatypy pocházejí od společnosti Nielsen-Admosphere.
Zadavatelé v roce 2019 využili internetovou reklamu v objemu 34,4 miliard korun. Je to o 20 % více než v roce předchozím a potvrzuje to stále rostoucí trend ve využívání online forem inzerce. Pro letošní rok je odhadován 11% růst, což by znamenalo investice celkem 38,1 mld. do internetové inzerce v roce 2020.
Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu (24,2 mld. Kč v ceníkových cenách). Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google AdWords a Facebook), RTB formou obchodovaná reklama a nativní reklama. Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 9 mld. Kč v reálných cenách. Pro katalogové zápisy a řádkovou inzerci média deklarovala tržby 1,15 mld. Kč v ceníkových cenách. Za SMS a MMS kampaně, které nezapočítáváme do internetové inzerce, zadavatelé reklamy zaplatili 98 mil. Kč v ceníkových cenách.
Z celkové display reklamy tvořila videoreklama 29% podíl (6,95 mld. Kč), meziročně vzrostla o 37 % a pro rok 2020 je u ní odhadován 11% růst. Nativní reklama tvořila 11% podíl (2,67 mld. Kč), pro rok 2020 je u ní odhadován 12% růst. V letošní vlně průzkumu se podařilo identifikovat nativní reklamu i z programatické reklamy, nikoliv ne z přímo prodaného displeje od médií, proto hodnota nativní reklamy za 2019 je o tolik vyšší než za 2018 (622 mil. Kč). Nejedná se tedy o organický růst.
Podíl mobilní reklamy z celkové display reklamy byl 34 % (8,25 mld. Kč), meziročně vzrostla o 39 % a pro rok 2020 je u ní odhadován 13% růst. Ambicí průzkumu je zjistit podíl reklamy zobrazené na mobilních zařízeních, nikoliv jen prodané jako mobilní. Bohužel někteří deklarující subjekty nedokáží ze svých systémů určit podíl podle skutečného zobrazení na mobilních zařízeních, ale jen podle prodeje jako mobilní. Lze tedy předpokládat, že skutečný podíl reklamy zobrazené na mobilních zařízeních může být ještě vyšší.
Programaticky obchodovaná reklama, která se týká prostoru v reklamních obsahových sítích a RTB způsobu prodeje, dohromady tvořila 64% podíl z celé display reklamy (15,58 mld. Kč v ceníkových cenách) a meziročně vrostla o 25 %. Do programatického displeje patří inzertní výkon obsahových sítí (jako např. Seznam Sklik, Google Ads, Facebook, Instagram a další) a také výkon inzerce skrze systémy DSP/SSP.
Dlouhodobý růst je jasně patrný u display reklamy a reklamy ve vyhledávání.U display reklamy růst táhne zejména programaticky obchodovaný inzertní prostor – reklamní obsahové sítě a RTB způsob prodeje.
v tis. Kč | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020* (odhad) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Display ** | 5 137 305 | 6 148 289 | 7 378 185 | 9 204 844 | 9 967 379 | 10 481 447 | 14 164 675 | 16 400 893 | 20 139 248 | 24 207 282 | 26 922 162 |
Search *** | 1 593 704 | 1 871 320 | 2 871 428 | 2 901 804 | 3 360 886 | 3 656 319 | 4 663 124 | 5 857 274 | 7 321 593 | 9 005 559 | 10 002 475 |
Katalogy a řádková inzerce |
985 445 | 919 806 | 901 784 | 1 200 788 | 1 256 196 | 906 356 | 899 652 | 1 052 715 | 1 124 984 | 1 152 238 | 1 178 087 |
CELKEM (bez SMS/MMS) |
7 716 454 | 8 900 469 | 11 151 399 | 13 307 435 | 14 584 460 | 15 044 122 | 19 727 451 | 23 310 883 | 28 585 825 | 34 365 080 | 38 102 723 |
Display reklama v roce 2019 zaznamenala 20% růst a pro rok 2020 média, agentury a přímí inzerenti odhadují další 11% růst. Reklama ve vyhledávání vloni vzrostla o 23 % a pro letošek je odhadován 11% růst. Katalogy a řádková inzerce zaznamenaly v minulém roce 2% růst a v letošním se odhaduje taktéž 2% růst.Celkově internetová reklama v roce 2018 vzrostla o 23 % a pro rok 2019 je odhadován 14% růst. Celkově internetová reklama v roce 2019 vzrostla o 20 % a pro rok 2020 je odhadován 11% růst.
Pro porovnání velikosti inzerce za celé mediatypy byly použity údaje z monitoringu reklamních investic Nielsen Admosphere. Televize s 57,4 mld. Kč si udržuje dominantní postavení na reklamním trhu (podíl 46,0 %). Na online reklamu připadá 27,5% podíl (34,4 mld. Kč). Tisková inzerce dosáhla v loňském roce 19,8 mld. Kč a má 15,8% podíl na reklamních rozpočtech. Reklama v rádiu dosáhla výše 7,9 mld. Kč (6,3% podíl) a reklama mimo domov (OOH) utržila v loňském roce 5,4 mld. Kč (podíl 4,3 %).
Ceny neobsahují vlastní inzerci (selfpromo).
Od roku 2008, kdy se začal SPIR průzkum online inzertních výkonů, je patrný dlouhodobý trend růstu inzertních výdajů do internetové reklamy, v posledních pěti letech dochází i k navyšování investic i do TV reklamy. Ostatní mediatypy vykazují v absolutních hodnotách nepatrný růst nebo stagnaci.
absolutně, v tis. Kč | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TV | 25 587 562 | 29 162 723 | 30 118 949 | 27 802 137 | 31 179 208 | 35 494 680 | 42 377 364 | 48 085 155 | 53 073 779 | 57 447 800 |
Internet | 7 716 454 | 8 900 469 | 11 151 399 | 13 307 435 | 14 584 460 | 15 044 122 | 19 727 451 | 23 310 883 | 28 585 825 | 34 365 080 |
Tisk | 21 553 641 | 19 500 741 | 17 654 511 | 18 039 126 | 17 899 192 | 17 886 632 | 19 043 319 | 19 518 003 | 19 630 978 | 19 799 788 |
Radio | 1 284 310 | 1 122 994 | 1 068 142 | 5 844 355 | 6 062 785 | 6 384 325 | 7 047 618 | 7 553 551 | 8 043 804 | 7 933 861 |
OOH | 3 285 289 | 3 676 360 | 4 001 669 | 4 528 262 | 4 816 865 | 4 888 990 | 5 208 905 | 5 299 758 | 5 260 355 | 5 428 260 |
CELKEM | 59 427 256 | 62 363 287 | 63 994 670 | 69 521 315 | 74 542 510 | 79 698 749 | 93 404 657 | 103 767 350 | 114 594 741 | 124 974 789 |
relativně | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TV | 43,1 % | 46,8 % | 47,1 % | 40,0 % | 41,8 % | 44,5 % | 45,4 % | 46,4 % | 46,3 % | 46,0 % |
Internet | 13,0 % | 14,3 % | 17,4 % | 19,1 % | 19,6 % | 18,9 % | 21,1 % | 22,5 % | 24,9 % | 27,5 % |
Tisk | 36,3 % | 31,3 % | 27,6 % | 25,9 % | 24,0 % | 22,4 % | 20,4 % | 18,8 % | 17,1 % | 15,8 % |
Radio | 2,2 % | 1,8 % | 1,7 % | 8,4 % | 8,1 % | 8,0 % | 7,5 % | 7,3 % | 7,0 % | 6,3 % |
OOH | 5,5 % | 5,9 % | 6,3 % | 6,5 % | 6,5 % | 6,1 % | 5,6 % | 5,1 % | 4,6 % | 4,3 % |
CELKEM | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % |
Dotazováním a zpracováním výsledků byla v zájmu objektivity a ochrany citlivých údajů pověřena agentura Median. Šetření proběhlo během ledna a února 2019, opíralo se tak o aktuální celoroční uzávěrky jednotlivých subjektů. Výkony všech typů inzerce vznikly na základě deklarovaných výkonů jednotlivých poskytovatelů obsahu, agentur, přímých inzerentů, provozovatelů reklamních sítí a mobilních operátorů.
Více informací o použité terminologii a popis metodiky.
Tisková zpráva - Inzertní odhady SPIR 2019
Ke stažení ve formátu PDF.